diumenge, 8 de gener del 2017

Recurs per a l'educació literària infantil


                                                TALLER DE LA VENTAFOCS               


El passat estiu en el poble on jo vaig de vacances hi van fer un taller del conte La Ventafocs en la biblioteca del poble.
El taller durava seixanta minuts i tenia cinc sessions així que molts xiquets del poble a les deu i mitja del matí ja estaven a la plaça de l’ajuntament esperant que començara el taller.
En la primera sessió,  introduïren una cançó anomenada  “Soñar es desear”  de la pel·lícula de la Ventafocs i van fer endevinalles amb el conte que posteriorment començaren a llegir. Mentre llegien el conte als xiquets anaven canviant el to amb els diferents personatges que apareixien,  utilitzaven moltes onomatopeies per a sorprendre als xiquets i que no s’avorriren i en el projector de la biblioteca utilitzaven les il·lustracions del llibre per tal que continuaren la història. Després, repetiren la lectura però esta vegada introduint canvis i van repartir unes cartes amb els diferents personatges de la Ventafocs i cada vegada que foren nomenats en la lectura els noms dels personatges tenien que ocupar una cadira buida que hi havia darrere d’ells ja que ells estaven asseguts a terra.
En la segona sessió,  van tornar a llegir el conte i  repartir fitxes amb les paraules més representatives de la Ventafocs com també les més complicades que deien i entre tots parlaven d’eixes paraules i del seu significat. Mes tard, van repartir escenes del conte i per equips van pintar-les.
En la tercera sessió, van ficar en una caixa diferents objectes relacionats amb l’obra i els xiquets tenien que endevinar quin d’aquells objectes faltava (ho van fer 3 o 4 vegades) i després amb els objectes amb els quals havia jugat anteriorment el que feien era mitjançant el tacte i amb els ulls tapats  havien d’endevinar quin objecte estaven tocant.
En la quarta sessió, deixaren que cada xiquet dibuixara la escena que més li havia agradat i després els ficaren per tota la biblioteca durant un temps.
En la quinta sessió, van fer grups i cadascun d’ells representà un fragment del conte i per últim crearen una història alternativa amb nous personatges i un nou títol.
Pense que el taller que van fer era molt entretingut  i divertit per als xiquets encara que jo ho haguera acurtat un poc més perquè em sembla que estar una hora atent durant els cinc dies que durà el taller és molt difícil.

En la meua futura docència faré activitats com aquestes per tal de fomentar la lectura per a què els xiquets deixen de vore la literatura com una cosa imposada i puguen llegir i passar-ho bé al mateix temps.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada