dilluns, 9 de gener del 2017

PLA LECTOR. Programació d’activitats per a tota la comunitat d’aprenentatge

Fomentar la lectura entres els xiquets pot ser una tasca divertida sempre que s'establisca com un procés natural, sense obligacions ni oposicions que facen que el xiquet evite la lectura o els faça rebutjar l'hàbit lector. Els pares deuen de valorar la lectura i han de fer-li un lloc de manera natural en la vida familiar, és important que els fills els vegen llegir i que els pares lligen als xiquets en veu alta de vegades. És important que els llibres estiguen presents a casa i és important però no obligatori, crear-los als xiquets un espai on puguen llegir tranquil·lament i siga el seu racó de lectura. També és important establir un horari de lectura diari que siga respectable tots els dies així com parlar de llibres ben sovint en les conversacions familiars perquè els xiquets es vagen familiaritzant amb ells. Pot resultar beneficiós el regal de llibres de vegades, així com ensenyar-los a cuidar-los i fomentar que vagen creant la seua pròpia biblioteca o acudir els pares i fills a biblioteques, llibreries o fires relacionades amb els llibres o la lectura.

Així com hi ha diverses maneres d'ajudar als xiquets a acostar-los a la lectura, també hi ha distintes maneres d'allunyar-los dels llibres com utilitzar la lectura com a castic, tirar-los en cara que no lligen o imposar-los tasques per haver llegit un llibre pot resultar un gran error. Manar-los llegir qualsevol cosa que no és del seu grat ,relacionarlos amb l'acadèmic, exigir-los que acaben un llibre començat , obligar-los que aprecien llibre antics o proposar-los la lectura com una activitat substitutòria de la televisió o els còmics , no és encertat.

La relació entre pares i alumnes ha de ser molt important perquè puga haver-hi un bon foment de la lectura. La finalitat que té que els pares promoguen la lectura en els seus fills i filles és la d'ajudar-los que puguen disfrutar del meravellós món de la lectura. Per a poder fomentar la lectura entre els xiquets es pot fer a través de l'exemple i de la conversació, és important escoltar tot el que els xiquets volen dir i establir amb ells una conversació, contestant sempre als dubtes que els puguen sorgir.

Per a poder fomentar la lectura entre pares i fills hi ha una sèrie d'activitats que són divertides que també servixen per a reforçar la importància de l'escola. Busca de l'Alfabet és una activitat que es pot fer entre pares i fills que consta de relacionar elements de la casa amb les lletres de l'abecedari. Un altre joc que també és important és que entre tots els membres de la família vagen comptant trossos d'històries fins que finalment construïsquen una llarga.

Per a poder fomentar la lectura des del centre cap a les famílies, el Pla Lector que oferix el centre en què es troben els alumnes és una setmana d'activitats complementàries totes relacionades amb la lectura que s'impartixen tant als alumnes com a les famílies que vullguen acompanyar els seus fills.

El primer dia de la setmana complementària és el dia cridat "Día del libro". Este dia és un dia festiu en el centre en què cada alumne deu de portar al centre un llibre propi de casa i entre tots els alumnes hi ha intercanvis de llibres cada hora perquè cada alumne puga disfrutar d'uns quants llibres al dia. Amb aquesta iniciativa es pretén que tots els alumnes puguen disfrutar de la lectura de distints llibres durant un mateix dia.

El segon dia de la setmana complementària és el dia de la visita a la Fira de llibres. Els alumnes ixen del centre i van de visita a la fira de llibres on poden adquirir distints llibres. En esta eixida poden participar tant alumnes com pares ja que poden anar tots junts.

El tercer dia de la setmana complementària és la visita a la biblioteca. Esta visita només la fan els alumnes del centre, en la visita els alumnes poden veure la gran quantitat de llibres que hi ha en la biblioteca del centre i conéixer les diverses temàtiques dels llibres, així com conéixer com estan agrupats, els números de páginas...

El quart dia de la setmana complementària és la visita al teatre. Els xiquets abans d'anar al teatre han de llegir-se un llibre obligatori i una vegada llegit, anar al teatre on hi haurà una representació teatral de tot el que ells han llegit. En esta activitat no sols es fomenta la lectura sinó també allò que s'ha relacionat amb la literatura.


El quint dia de la setmana complementària és l'assemblea dins de l'aula. Aquest  dia és l'últim i per això cada alumne ha de llegir-se a casa amb ajuda dels seus pares un llibre i l'endemà en classe formar assemblea i comptar-ho un a un a la resta de companys.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada