Fomentar
la lectura entres els xiquets pot ser una tasca divertida sempre que
s'establisca com un procés natural, sense obligacions ni oposicions que facen
que el xiquet evite la lectura o els faça rebutjar l'hàbit lector. Els pares
deuen de valorar la lectura i han de fer-li un lloc de manera natural en la
vida familiar, és important que els fills els vegen llegir i que els pares
lligen als xiquets en veu alta de vegades. És important que els llibres
estiguen presents a casa i és important però no obligatori, crear-los als
xiquets un espai on puguen llegir tranquil·lament i siga el seu racó de
lectura. També és important establir un horari de lectura diari que siga
respectable tots els dies així com parlar de llibres ben sovint en les
conversacions familiars perquè els xiquets es vagen familiaritzant amb ells. Pot
resultar beneficiós el regal de llibres de vegades, així com ensenyar-los a
cuidar-los i fomentar que vagen creant la seua pròpia biblioteca o acudir els
pares i fills a biblioteques, llibreries o fires relacionades amb els llibres o
la lectura.
Així
com hi ha diverses maneres d'ajudar als xiquets a acostar-los a la lectura,
també hi ha distintes maneres d'allunyar-los dels llibres com utilitzar la
lectura com a castic, tirar-los en cara que no lligen o imposar-los tasques per
haver llegit un llibre pot resultar un gran error. Manar-los llegir
qualsevol cosa que no és del seu grat ,relacionarlos amb
l'acadèmic, exigir-los que acaben un llibre començat , obligar-los que aprecien
llibre antics o proposar-los la lectura com una activitat substitutòria de la
televisió o els còmics , no és encertat.
La
relació entre pares i alumnes ha de ser molt important perquè puga haver-hi un
bon foment de la lectura. La finalitat que té que els pares promoguen la
lectura en els seus fills i filles és la d'ajudar-los que puguen disfrutar del
meravellós món de la lectura. Per a poder fomentar la lectura entre els xiquets
es pot fer a través de l'exemple i de la conversació, és important escoltar tot
el que els xiquets volen dir i establir amb ells una conversació, contestant sempre
als dubtes que els puguen sorgir.
Per
a poder fomentar la lectura entre pares i fills hi ha una sèrie d'activitats
que són divertides que també servixen per a reforçar la importància de
l'escola. Busca de l'Alfabet és una activitat que es pot fer entre pares i
fills que consta de relacionar elements de la casa amb les lletres de
l'abecedari. Un altre joc que també és important és que entre tots els membres
de la família vagen comptant trossos d'històries fins que finalment
construïsquen una llarga.
Per
a poder fomentar la lectura des del centre cap a les famílies, el Pla Lector
que oferix el centre en què es troben els alumnes és una setmana d'activitats
complementàries totes relacionades amb la lectura que s'impartixen tant als
alumnes com a les famílies que vullguen acompanyar els seus fills.
El
primer dia de la setmana complementària és el dia cridat "Día del
libro". Este dia és un dia festiu en el centre en què cada alumne deu de
portar al centre un llibre propi de casa i entre tots els alumnes hi ha
intercanvis de llibres cada hora perquè cada alumne puga disfrutar d'uns quants llibres al dia. Amb
aquesta iniciativa es pretén que tots els alumnes puguen disfrutar de la
lectura de distints llibres durant un mateix dia.
El
segon dia de la setmana complementària és el dia de la visita a la Fira de
llibres. Els alumnes ixen del centre i van de visita a la fira de llibres on
poden adquirir distints llibres. En esta eixida poden participar tant alumnes
com pares ja que poden anar tots junts.
El
tercer dia de la setmana complementària és la visita a la biblioteca. Esta
visita només la fan els alumnes del centre, en la visita els alumnes poden
veure la gran quantitat de llibres que hi ha en la biblioteca del centre i
conéixer les diverses temàtiques dels llibres, així com conéixer com estan
agrupats, els números de páginas...
El
quart dia de la setmana complementària és la visita al teatre. Els xiquets
abans d'anar al teatre han de llegir-se un llibre obligatori i una vegada
llegit, anar al teatre on hi haurà una representació teatral de tot el que ells
han llegit. En esta activitat no sols es fomenta la lectura sinó també allò que
s'ha relacionat amb la literatura.
El
quint dia de la setmana complementària és l'assemblea dins de l'aula.
Aquest dia és l'últim i per això cada
alumne ha de llegir-se a casa amb ajuda dels seus pares un llibre i l'endemà en
classe formar assemblea i comptar-ho un a un a la resta de companys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada