dimarts, 17 de gener del 2017

Poemania i Llegir per a crèixer

Poemania

Poemania
És un llibre dedicat a fomentar l’animació lectora i escriptora. Es basa en la recreació de tallers de dinamització de biblioteca, ensenyant com gaudir de l’aprenentatge. D’aquesta manera, s’intenta descobrir les capacitats expressives i la creativitat dels xiquets, dins i fora de l’aula. Al llibre es defensen idees com el descobriment de l’aprenentatge i el coneixement a partir del joc i l’aprenentatge lúdic. A més, també inclou a la familia, la qual cosa és un llibre dirigit a educadors, no solament mestres o professors, sinó també a les famílies.
Poemania” intenta crear un ambient de treball que s'encomane, per a enriquir l’expressió i comprensió verbal, de manera que els alumnes imaginen i es submergeixen en un món o dimensió. El llibre, parla dels textos imaginatius, amb sensibilitat, llibertat i respecte a la diversitat de gustos o interessos com a característiques que han d’estar presents a una aula on es va a tractar la literatura.
La lectura és un pilar d’aprenentatge per a escriure, parlar i escoltar. A més, estimula la imaginació, faciliten l’expressió i ajuden a comprendre’t a tu mateix i als altres.

Algunes de les activitats per a llegir poemes són:
  • Un mar de poesia: si la tela és el mar, oceà, cel, què son els llibres? Després ens anem de pesca i podem fullejar i tocar els llibres. Després es selecciona un per xiquet i han de dir en veu alta l’autor, il·lustrador, editorial, per què l’agafen... etc. Llegir una estrofa. Possibilitat d’intercanvi.
  • Versos de cara a la paret: repartir el mateix poema, lectura individual. Lectura en veu alta amb les respiracions adequades. Cara a la paret tots lligen a la vegada.
Algunes de les activitats per a memoritzar poemes són:
  • Ronda de sentiments: a) grups. Els toca representar un sentiment i a continuació han d’aprendre un fragment de poema. b) el mateix però per parelles. Ambdues activitats necessiten que es repeteixen amb diferents sentiments per a la memorització.
  • La vareta màgica: el mestre és el mag de la poesia i ha de contextualitzar que estàn tots a un bosc. Ficarà música per a que ballen per l’esplai, i al parar la música ells pararàn. El mestre donarà un paperet (que té uns versos escrits) i el xiquet la llegirà en veu alta. A continuació ho repetiràn fins que tots tinguen paperets, i recitaràn en veu alta per ordre.
També conté activitats per a escriure i recrear poemes:
  • Traca de rimes: els alumnes elegeixen per grups una de les targetes, les quals tenen escrita una paraula. Tenen 10 minuts per escriure paraules que rimen. A continuació compararan les paraules per la classe. Després, faràn un xicotet poema amb les paraules utilitzades i inventades.
  • Contes mínims: “aquest és el conte de Lluís que viu molt feliç”... etc. Creacions de micro-poemes de manera conjunta.
Finalment, les activitats per a dramatitzar poemes:
  • El llenguatge del cos i de la veu.
  • ARomanç Marieta: llegir, memoritzar, clasificar i resumir. Identificar espais. Dramatitzar.

Aquest llibre, com hem dit abans, és tant per a famílies com per a mestres. Pot ajudar-nos a fomentar la poesia i a entendre-la, a més de poder expressar millor les emocions i sentiments dels xiquets. 

Llegir per a crèixer

Llegir per a créixer
No hi ha receptes miraculoses per a fomentar la lectura, però llegir-los contes habitualment podria semblar-ho: els resultats són sempre positius”.


Aquest llibre tracta de ser una guia lectora per a ensenyar a ser lector. És a dir, tal i com diu el llibre, es basa en el convenciment de que la lectura té unes finalitats específiques, una constància i un esforç. Amb ajuda de la lectura podem transmetre millor les idees, o entendre-les d’altra manera, aprendre a expressar sentiments i a sentir empatia, a més de submergir-nos en històries i personatges diferents. 

Ens ajuda a aprendre a enamorar”

Un bon lector, comenta Gibès, no es refereix a la capacitat de lectura sinó a la disposició d’aquesta. És alimentar l’esperit i respectar la vida lectora.
Així doncs, en aquest llibre tenim consells per a fomentar la lectura a casa i a l’aula, i adequar els gustos dels xiquets als contes i novel·les.




En conclusió, els dos llibres ens ajuden i parlen de consells i activitats per fomentar la lectura i la poesia. Així, ens parla de que no cal ser súper intel·ligent, ni tindre bones notes per convertir-se en lector. Es basa simplement en un hàbit. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada