dilluns, 9 de gener del 2017

PLA LECTOR. INTRODUCCIÓ.


La finalitat del pla lector o del pla  de foment de la lectura és fomentar l’hàbit i el gust per la lectura entre els xiquets i xiquetes.

El pla lector que anem a elaborar va dirigit al CEIP El Cullerot, situat al carrer de la Gepa, número 2. Està situat a Godella  en una zona residencial i tranquil·la de fàcil accés amb un nivell econòmic i social alt. Podem dir que la majoria dels habitants gaudeix d’un bon nivell econòmic que fa que tot l’alumnat del centre tinga accés a tot tipus de materials (llibres,enciclopèdies,diccionaris...).A més,  s’observa  que el desenvolupament de les competències literària i lectora de la majoria dels xiquets són bones perquè una gran part dels pares són lectors habituals i els xiquets tendeixen a imitar el que veuen a casa.

Els criteris específics d’avaluació de la competència literària que es prioritzen als tres,quatre i cinc anys en el pla de lectura del curs són comprendre i reproduir alguns textos de tradició cultural, utilitzar noves tecnologies per aconseguir una pràctica lectora continuada, ordenar vinyetes d’un conte de forma seqüencial, representar l’argument del conte o algun detall a través de l’expressió escrita, corporal o plàstica…

Un altre aspecte que cal mencionar és l’absència  d’una guia que seleccione les obres literàries que han de llegir els alumnes (de tres, quatre i cinc anys) durant el curs, sinó que, el que es fa es establir uns criteris de lectura. Els criteris que  s’estableixen  per tal de que els xiquets  de quatre i cinc anys llegisquen  són semblants i un d’eixos criteris  tracta de fer una lectura guiada sobre el llibre que ells decidisquen (abans miraran els dibuixos de la portada de cadascú dels contes que s’ofereixen) cada trimestre en els quatre anys i cada dos mesos  als cinc anys. A més de tot això, durant tot el curs la mestra farà activitats sobre aquestos llibres:  En busca del beso de David J. Melling , Pica,Rasca de Miriam Moss , Somies Lola?, La cosa que més dolor fa en el món, De què fa gust la lluna?, El monstre de color i clàssics com Hansel i Gretel, El Soldadito de Plomo,Els tres porquets,etc.
Algunes de les activitats que es realitzaran seran jocs relacionats amb el llibre contat com aconseguir unes imatges per omplir el zoo o fer un teatre de titelles.

D’una banda, la formació del docent és molt important ja que el paper del mestre és fonamental i essencial per tal  d’aconseguir que el nen desperte la seua curiositat per llegir. Una manera d’aconseguir-ho és mitjançant activitats dinàmiques que enganxen als xiquets, per això, és fonamental proposar activitats abans, durant i després de la lectura.

D’altra banda, l’avaluació del pla de lectura és de vital importància també ja que gràcies a ella sabrem els progrés aconseguit per cada alumne i les dificultats que s’ha encontrat.

L’avaluació del pla de lectura consisteix en passar una proba inicial al començament del curs, per comprovar quin és el nivell de competència que els xiquets tenen al principi del curs i després al final de cada trimestre és passarà una prova de velocitat espontània i comprensió. L’avaluació serà continua amb l’observació diària i les conclusions es portaran a les reunions de cicle.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada