La literatura infantil és aquella que està escrita
per a nens, o està adaptada per a ells, és un art que recrea continguts
humans profunds i essencials; emocions i afectes primigenis; capacitats i
talents que comprenen percepcions, sentiments, memòria, etc. Segons Juan Cervera en la
literatura infantil "s'integren totes les manifestacions i activitats que
tenen com a base la paraula amb finalitat artística o lúdica que interessen al
nen". Per tant, a més dels gèneres de la narrativa, la poesia i el teatre,
hi ha altres manifestacions que passen a enquadrar-se en la literatura
infantil: rimes, endevinalles, faules,etc. També aquelles produccions en què la
paraula comparteix presència amb la imatge, com el còmic, i aquelles altres en
l'organització la paraula conviu amb la música, la imatge i el moviment, com el
cinema, la televisió, el vídeo, etc.
Tota la literatura infantil és una literatura de
tradició. Aquest fenomen, ha ocorregut en altres nacions i llengües europees a
partir del segle XVIII. Però a les terres valencianes donades les dificultats
viscudes no es dóna pràcticament fins a la segona dècada del segle XX i en
Catalunya tampoc podem parlar de literatura infantil gairebé fins al segle XX.
I, a pesar d’això, a hores d’ara, ens estem
referint a un conjunt d’obres i d’autors que ha crescut de manera considerable
sobretot en els últims vint anys.
Podem destacar cinc etapes importants en
Catalunya: Des dels orígens fins al segle XIX,des de 1900-1939 ,des de
1939-1960,des de 1960-2000 i des de 2000 fins l’actualitat.
1.Des dels orígens fins al segle XIX.
·
L’any 1550 trobem la primera edició catalana de “ les
Faules d’Isop”.
·
Durant el XIX trobem diversos reculls de rondalles com el
Rondallari català de Thos i Codina (1866).
2. Des de 1900 fins 1939.
·
Destaquen dues línies pel que fa al naixement i
consolidació de la Literatura Infantil: la línia popular i la línea
culturalista, lligada al Noucentisme.
3. Des de 1939-1960.
·
Prohibició de fer teatre en català, sobretot infantil,
fins al punt que els primers anys algunes entitats han de traduir Els
Pastorets per poder-los representar.
·
Prohibició de revistes en català.
4.Des de 1960 fins 2000.
·
Es creen Edicions 62.
·
Comencen a publicar-se títols que avui considerem
clàssics contemporanis de literatura infantil i juvenil com El zoo
d’en Pitus (1966) i Rovelló de Josep Vallverdú (1969).
5. Des de 2000 fins l’actualitat.
·
L’any 2007 hi havia unes 180 editorials que editaven
llibre infantil o juvenil en català i uns 800 autors que almenys havien
publicat una obra en català.
En quant a la literatura infantil valenciana ,probablement el primer llibre
que es publicà al País Valencià per a xiquets en valencià va ser Breu instrucció
de la doctrina cristiana (1922). També es varen publicar dos contes de
Jesús Ernest Martínez Ferrando anomenats Caterina i sa madrastra i
Una nit de meravella. L’any 1926, es publicà una obra de Vicent Pla i
Mompó anomenada Cuentos per als meus chiquets i l’any 1928 el conte No
han passat els Reis de Maximilià Thous i Llorens. Cal no oblidar dues
obres per la seua qualitat. Ens referim al llibre Contes per a infants
de Joaquim Reig i la novel·la Tombatossals del castellonenc Josep
Pascual Tirado.
En contrast amb l’efervescència anterior, a partir de l’any 1936 amb la
Guerra Civil Espanyola i l’alçament militar contra les llibertats repercutí
desfavorablement en l’incipient procés de creació d’una literatura per a
infants en valencià i durant el període bèl·lic només es va publicar un conte
d’Enric Navarro i Borràs i una col·lecció d’endevinalles del mateix autor. Amb
el triomf de Franco, el procés s’aturà i es trencà per molts anys perquè es
prohibí inicialment l’ús públic i literari del valencià. Per això, durant el
període del franquisme, a penes es van publicar obres.
No serà fins a la dècada dels setanta del segle XX quan
apareixen alguns noms vinculats a l’educació què posteriorment s’han consolidat i han destacat en el
panorama de la literatura infantil i juvenil valenciana.
Amb la publicació de la Llei d’Ús i Ensenyament del
Valencià es donà definitivament l’impuls
que es necessitava per a la creació d’una demanda de textos literaris per a
xiquets i joves en edat escolar i es possibilità l’aparició d’una
infraestructura editorial capaç de publicar obres amb una regularitat sense
precedents.
Gràcies a aquesta infraestructura, que podríem datar del
1983 al 1990, aparegueren una sèrie d’autors i d’obres en un nombre molt
superior a les publicades en cap altra època històrica anterior.
![]() |
| Poemes de les quatre estacions, Beneyto M |
Però la narrativa ja no és l’únic gènere conreat pels
escriptors valencians en els últims anys, perquè, la publicació de llibres de
poesia per a infants ha augmentat significativament.
Alguns llibres de poesia són La pluja boja de Joan Vila i Vila i llibre Poemes de les quatre estacions de Maria Beneyto.
Respecte al
teatre infantil sorprèn la poca presència que aquest gènere ha tingut. De fet, fins a l’any 1984 no
trobem publicat el llibre que probablement siga el primer de teatre
estrictament infantil escrit en català. Alguns llibres publicats són: T’he agafat, Caputxeta! de Carles Cano o
La princesa del desert de Rodolf
Sirera. Entre els escriptos d’aquest gènere cal destacar a Pasqual Alapont i
altres autors de referència destacada és Carles Alberola.
Els
principals autors de la literatura infantil són: Empar de Lanuza, Carme Miquel
, Vicent Pasqual, Carles Cano, Joan Pla, Pasqual Alapont, Pepa Guardiola i
Mercé Viana.
![]() |
| La tortuga Caterina, Miquel C. |
Els llibres
(narrativa, poesia, teatre) més coneguts
d’aquests autors són: Marieta i les
bromes d’un rei (1972),La Rabosa (1980),La tortuga Caterina (2002),On és el nas de Pinotxo?, Les aventures de Potaconill ,L’última
papallona(1999), No sigues bajoca!,
El fantasma poruc de Vineifuig (1990),L’engruna
de cristal, etc.
![]() |
| On és el nas de Pinotxo?, Cano C |
Els mitjans tecnològics
i audiovisuals són molt importants en la literatura
infantil en l'escola ja que a través d’aquestos es sentirà més motivat per aprendre els continguts, millorarà l’ambient
del treball,desenvoluparan la creativitat i la imaginació.



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada