dissabte, 12 de novembre del 2016

Educació literària

L’educació literària és un terme relativament recent. Parlar  «d’educació literària» implica un canvi d’orientació en els objectius i en l'orientació didàctica: es declara amb aquest terme que la finalitat de l'ensenyament de la literatura és formar lectors competents, no transmetre informacions sobre historia literària (Colomer, 1991).

L'educació literària implica la intervenció en camps estretament relacionats:
• Ajudar els alumnes a descobrir la lectura com a experiència  satisfactòria, que depèn de la resposta afectiva del lector quan s'emociona amb la intriga, s'identifica amb els personatges, reconeix en el text la seua pròpia experiència vital com a experiència humana, contrasta la seua pròpia interpretació amb la d'altres lectors, se sorprèn davant la manera diferent d'utilitzar el llenguatge i gaudeix amb això, etc.
• Ensenyar a construir el sentit del text, és a dir, a confrontar la visió que el lector té de si mateix i del món amb l’elaboració cultural de l'experiència humana que li ofereix la obra literària.
• Ensenyar a familiaritzar-se amb les particularitats discursives,textuals i lingüístiques de les obres literàries, característiques que estan condicionades històricament i configuren els gèneres o formes de textos convencionals mitjançant les quals la humanitat ha simbolitzat la seua experiència.
Aquests tres components de l'educació literària són solidaris: experimentar la lectura com una activitat plaent s'inclinarà a que  l'alumnat aprenga coses que l'ajuden a entendre millor quan llegeix. I al contrari, sense aquests sabers no s'està en condicions de gaudir plenament de la lectura ni d'ampliar i diversificar les experiències com a lector.
Cal tenir en compte, però, les encertades advertències de Colomer i Camps (1991: 104-105). Aquestes autores distingeixen entre la lectura per plaer i la lectura per aprendre a llegir. Els objectius de l'escola en relació amb la lectura literària no es refereixen a la lectura com a plaer, sinó a la competència lectora, sense la qual no és possible la lectura plaent.
Tot això planteja dos problemes didàctics. Un es refereix a la pertinència de les informacions que s'han de proporcionar sobre contextos culturals, procediments literaris i valors estètics, a l'oportunitat del moment en què aquestes s'han de presentar al llarg dels diferents nivells educatius. Vé  al cas, sobre això, les paraules d'Ítalo Calvino en el seu assaig: Per què llegir els clàssics?

 “ Mai es recomanarà bastant la lectura directa dels textos originals evitant en el possible la bibliografia crítica, comentaris, interpretacions. L'escola i la universitat haurien de servir per fer-nos entendre que cap llibre que parle d'un llibre diu més que el llibre en qüestió; en canvi fan tot el possible perquè es crea el contrari. Per una inversió de valors molt difosa, la introducció, l'aparell crític, la bibliografia fan les vegades d'una cortina de fum per amagar el que el text ha de dir i que només pot dir si l'hi deixa parlar sense intermediaris que pretenen saber més que ell.”

L'altre problema té a veure amb la manera de concebre l'ensenyament, que no ha de consistir -o no només- en la transmissió de coneixements, perquè després siguen fidelment repetits pels alumnes de diferents maneres sinó en proporcionar els mitjans i les ajudes perquè els alumnes aprenguen a escoltar el que els textos han de dir.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada