dimecres, 9 de novembre del 2016

Competència literària

COMPETÈNCIA LITERÀRIA


S’entén com un procés de desenvolupament de capacitats i destreses aconseguides per l'alumne, resultat de l'articulació entre els seus coneixements literaris, sabers interculturals, habilitats expressives i comprensives, habits i actituds del domini cognitiu, lingüístic i emocional, a través del contacte directe i del gaudir de l'obra literària, per a poder establir valoracions i associacions en l'orde del literari.
És vàlid destacar que la competència literària, com totes les altres competències, no se circumscriu només als sabers, que en l'orde de la informació, puguen posseir els alumnes, sinó també al saber fer i saber posar en pràctica, saber operar amb eixos sabers i tindre creades determinades habilitats quant al procés d'aprenentatge i de realització de l'anàlisi de les obres literàries i d'eixe pressupost també part el saber fer literàriament, significa llavors que el sentit de la competència implica a més de habilitats (saber fer), capacitats (saber fer amb independència), actituds (saber cognitiu, lingüístic i emocional) i valors (compromís, identificació) .Els alumnes,per tant,hauran desenvolupat una adequada competència literària quan siguen capaços de: 
-Posseir suficients coneixements sobre el fet literari. 
-Llegir l'obra literària utilitzant les estratègies lectores i comprensives. 
-Establir un acostament idoni a la lingüística del text objecte d'anàlisi. 
-Llegir el text literari des de la competència literària, que implica comprendre i interpretar el text des del seu context sociocultural. 
-Explicar elements essencials de teoria literària presents en les obres objecte d'estudi, llegir críticament el text i el seu món per a ampliar la seua comprensió i el seu pensament sobre el que ho rodeja.
-Conéixer estils, moviments literaris, autors i obres representatives.
-Analitzar els textos des dels moviments literaris socialment acceptats per a conéixer el pensament, l'estètica i la visió de món. 
-Opinar oralment sobre el que desperta el gaudi de l'obra en ell i contrastar la seua opinió amb l'emesa pels seus companys. 
-Crear textos literaris semblants o diferents dels llegits, per a elaborar una llengua literària pròpia amb la que puga expressar el seu món intern i que sàpia expressar el seu text-lector. 
-Relacionar l'obra amb altres obres produïdes en l'època actual, per a observar com continua sent actual i tenint sentit en totes les èpoques. És adquirir la capacitat per a produir i interpretar textos literaris, per a identificar un text literari, per a distingir un text literari d'un altre que no ho siga, capacitat per a transformar un sistema verbal primari en sistema verbal secundari.
La competència literària es la producció de textos amb propietats estètiques, com ara l’harmonia, l'estil, els simetrismos, els iso i heteromorfismos, així com les sotopicas singulars i  plastigramas.També la competència es naturalitza en la lecto-literatura en el procés d'oscultament des de superfície tèrmica i topològica cap a les seues entranyes retalls, com ara el reconeixement del simbòlic, allò que s'ha figurat, el fictici, ho estranye. El lector perquè, va més enllà del text, més enllà d'eixa bromera del llenguatge, de la seua voluntat. 

Aquest terme pot confondre's amb la competència lingüística a simple vista , ja que la competència lingüística es referix a la utilització del llenguatge i a conéixer obres en tots els seus aspectes, mentres que LA COMPETÈNCIA LITERÀRIA, es la que més es necessita desenvolupar, perquè no sols es referix a conéixer obres, sinó a disfrutar d'elles, ser receptius, desenvolupar la comprensió i el foment de la producció per a un ple desenvolupant.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada